Conducteurs doen niet moeilijk

Voor zover bekend heeft één student in Limburg eergisteren een boete gekregen voor het reizen zonder geldige OV-kaart, maar verder hielden alle conducteurs zich aan de instructie die ze van de Nederlandse Spoorwegen hadden gekregen: niet moeilijk doen.

Zes keer pasfoto opgestuurd

Want een geldig vervoersbewijs hebben veel studenten nog niet. Sommigen kunnen hun nieuwe OV-chipkaart niet opladen, doordat de oplaadautomaten overbelast raakten en ermee ophielden. Anderen hebben de kaart überhaupt nog niet gekregen. Er zijn verhalen van studenten die al zes keer hun pasfoto hebben opgestuurd en nog altijd geen kaart hebben ontvangen.

Hulplijn roodgloeiend

En klagen valt niet mee. De speciale hulplijn van de vervoersbedrijven staat roodgloeiend en veel studenten komen er niet tussen. Bij de Landelijke Studenten Vakbond rinkelt ook de hele dag de telefoon, zegt voorzitter Gerard Oosterwijk.

Voor 1 februari moet alles in orde zijn. Volgens OCW heeft 97 procent van de studenten de kaart al in huis. Dat is een groot deel van de studenten, want de oude kaart werd voorheen door slechts 93 procent van de studenten opgehaald.

Loop eerst naar de conducteur

Wie nog geen OV-kaart heeft en bovendien geen oude kaart heeft, kan het best zijn bewijs van inschrijving meenemen en een brief van de IB-groep, adviseert Oosterwijk. ‘En loop eerst even naar de conducteur toe om het uit te leggen.’ [BB/HOP]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Ontevredenheid over ov-chipkaart 4-1-2010