Jesse Klaver bestormt politiek Den Haag

Hij zal de Universiteit van Amsterdam missen. Daar volgde Klaver een schakeljaar voor de opleiding Europese Politiek. Maar hij stopte nu hij ‘steeds dieper doordringt in de politiek en kan ruiken aan het centrum van de macht’, zo omschrijft het Brabants Dagblad zijn loopbaan.

Miljonair

De krant sprak met Klaver over zijn ambities en plannen. In de Sociaal Economische Raad (SER), het hoogste adviesorgaan van de regering, buigt hij zich over sociaal economische problemen. In september koos CNV Jongeren hem als nieuwe voorzitter. ‘Van mijn opa heb ik geleerd dat je de wereld een klein beetje beter moet achterlaten, dan je hem hebt aangetroffen’, vertelt Klaver.

‘Toen ik twaalf was, wilde ik voor mijn dertigste miljonair worden. Daarna ben ik me gaan afvragen of dat me wel gelukkig maakt en ben ik me gaan interesseren voor politiek.’ Nu strijdt hij in Den Haag verder voor een duurzamere wereld met meer aandacht voor vriendschap en zorg voor elkaar. In 2006 werkte hij mee aan de landelijke campagne van GroenLinks, nu schrijft hij mee aan het partijprogramma voor de verkiezingen van 2011.

Kolencentrales

Tegelijk geeft hij het huidige kabinet een veeg uit de pan in het Brabants Dagblad. ‘We hebben in Nederland politieke managers die op de winkel passen. Regeren is vooruitzien en dat gebeurt veel te weinig. Het lijkt meer op tegenhouden van nieuwe ontwikkelingen.’ Klaver vindt het vreemd dat er plannen zijn voor vijf nieuwe kolencentrales. ‘Waarom niet investeren in zonne- en windenergie? Dat is de economie van de toekomst en levert de banen van de toekomst.’ [EvG]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Oud-student is jongste SER lid ooit – 23-12-2009

Oud-student beoogd vakbondsleider – 21-08-2009