Docenten formuleren nieuwe eisen Pabo

Onduidelijkheid

Aanvankelijk zouden aankomende Pabostudenten komend collegejaar al met de nieuwe eisen te maken gaan krijgen. ‘De Pabo’s krijgen dat niet voor elkaar. Er is nog te veel onduidelijkheid, bijvoorbeeld over de manier van toetsing van de nieuwe eisen’, vertelt Hans van der Heijden, voorzitter van de onderwijscommissie van de Bredase Pabo.

Zo zijn de nieuwe eisen voor rekenen-wiskunde en taal al vastgesteld, maar voor de overige vakken nog niet. Dat gebeurt het komende jaar door verschillende redactieteams. Pabodocent Jos Berns neemt plaats in het redactieteam voor handschrift. Lammert Blokhuis is deskundige voor het domein ‘biologie, natuurkunde, wetenschap & techniek’.

Toetsing

‘We zijn pas net gestart. Binnenkort hebben we de eerste vergadering waarin we ideeën gaan uitwisselen’, vertelt Lammert Blokhuis, bioloog en docent aan de Pabo. Blokhuis gaat met collega’s van andere Pabo’s de minimale eisen voor Pabostudenten op het domein van ‘biologie, natuurkunde, wetenschap & techniek’ vaststellen.  Daarnaast bekijkt het redactieteam hoe deze eisen getoetst gaan worden.

De kennisbases worden in april-juni 2011 bekendgemaakt, nadat er eerst op een aantal pabo’s pilots mee gedraaid zijn. Naar nu bekend is, gaan de nieuwe eisen gelden voor de groep studenten die in september 2011 aan hun studie beginnen.  [ID]

Zie ook de eerder verschenen berichten:

Strenge eisen pabo vallen in goede aarde 12-01-2010

Landelijke toets pabostudenten 09-12-2009