‘Hbo moet Associate Degrees omarmen’

De wetenschappers gingen in een opiniestuk in het Brabants Dagblad gisteren in op het vraagstuk van de Ad’s. Het bezoek van onderwijsminister Ronald Plasterk aan de Juridische Hogeschool Avans-Fontys twee weken geleden zette dit debat op scherp. Avans omarmt de nieuwe graad, terwijl Fontys daar liever een aparte school voor wil oprichten.

Behoefte aan hbo-niveau

De Graaf en Thieben gaan tegen de mening van Fontys in. Studenten en werkgevers hebben behoefte aan de tussenstap tussen mbo en hbo, denken de twee. ‘Een muur bouwen om het hbo houdt vernieuwing in het onderwijs tegen en is dus ongewenst’, zeggen ze in de krant. Op hbo-niveau speelt de behoefte naar de nieuwe tussengraad, op een extra school tussen mbo en hbo in zit volgens de twee niemand te wachten.

Grote aantrekkingskracht

Het tweejarig hbo heeft een grote aantrekkingskracht op werkenden en mbo’ers, vinden ze. Bovendien kan daarna alsnog de bachelor worden afgerond. ‘Een impuls voor het leven lang leren’, noemen De Graaf en Thieben het. Ad’s spelen adequaat in op de vraag vanuit de arbeidsmarkt en tijdens de recessie is het zinvol om langer in de schoolbanken te blijven. ‘In onze kenniseconomie is het zaak dat het hoger onderwijs voor een diverse groep studenten aantrekkelijk is.’ [EvG]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Ervaringen Avans spreken Plasterk aan – 27-01-2010