‘Hoogwaardige busverbinding naar Avans’

De afgelopen vier jaar zijn er maar 42 studentenwoningen bijgekomen in Breda. Als het aan de jonge politici ligt, worden dat er veel meer. Alleen over hoe zijn de dames en heren het niet helemaal eens. ‘Kijk naar terreinen waar eigenlijk bedrijven en winkels zouden komen. Dat loopt in verband met de crisis minder hard. Misschien dat we daar iets kunnen doen voor studenten’, zegt Bart Vos van D66. Klaas Dijkhoff van de VVD vindt dat studenten zelf met plannen moeten komen, samen met hogescholen Bijvoorbeeld voor een campus.

Linda van Beek (CDA) wil een Bredaas jongerenplatform dat gesprekken aangaat met de gemeenteraad. ‘Jongeren hebben creatieve ideeën, laat ze die aandragen.’ De andere politici voelen daar weinig voor. ‘We zitten straks al met veel jongeren in de raad, wat voegt zo’n platform dan nog toe’, vraagt Bart Vos zich af.

Parkeerproblemen

De parkeerproblemen van Bredase Avansstudenten zijn ook onderwerp van gesprek. ChristenUnie lijsttrekker Pim de Nijs pleit voor een hoogwaardige busverbinding naar Avans. ‘Je moet ook eens kijken naar de busverbindingen van de dorpen naar Breda. Maak die frequenter’, zegt Selcuk Akinci (Groen Links). Ook betere fietsroutes zijn een oplossing volgens een meerderheid van de politici. ‘Maar als het regent pakt iedereen toch de auto’, zegt Tim Jené van Trots op Nederland.

Akinci vindt dat huisbazen hun studentenhuizen beter moeten gaan isoleren. Dat scheelt hen in de kosten, zo zegt hij. ‘Waarom is het dan niet allang gebeurd?’, vraagt Leandra Zwemer, student Commerciële Economie, zich af. ‘Ik woon in een slecht geïsoleerd studentenhuis. Deze winter ging de verwarming bij mij vol open hoor. Blijkbaar ziet mijn huisbaas niet in dat isoleren veel goedkoper is.’

MC Stinos, oud-student Culturele en Maatschappelijke Vorming in Breda rapt de verschillende stellingen aan elkaar. Vooral tijdens de freestyle in de pauze komen de mensen in Het Hijgend Hert, locatie van het debat, eindelijk los. Met onderwerpen als de koopzondag en softdrugs zit de stemming er lekker in voor het laatste onderwerp: uitgaan en coffeeshops.

Coffeeshops

Pim de Nijs (ChristenUnie) staat alleen in zijn standpunt dat de coffeeshops dicht moeten en de happy hours verboden. VVD’er Klaas Dijkhoff ziet juist meer in complete legalisering van softdrugs. ‘Dan kunnen we er ook belasting op innen.’ [AR]

Kijk ook in het dossier verkiezingen voor verschillende standpunten van (oud-)Avansstudenten die kansmaken op een plaats in de gemeenteraad.