AMR heeft veel vragen over nieuwe wet

Stapelaars

Vanaf 1 september is het zo dat studenten die op Avans een tweede bachelor willen gaan volgen, terwijl ze al een bachelordiploma op zak hebben, 7.650 euro collegegeld per jaar moeten gaan betalen. Dit als gevolg van een landelijke wetswijziging.

Deze zogenaamde stapelaars (studenten die studie op studie stapelen) betalen extra omdat ze opnieuw een opleiding op hetzelfde niveau willen volgen. Een master na een bachelor is geen probleem. Uitzonderingen zijn er voor de Pabo en de opleidingen gezondheidszorg, omdat in die sectoren in Nederland de mensen (leraren, verplegers) hard nodig zijn.

Onduidelijkheden

De nieuwe wet brengt veel onduidelijkheden met zich mee en de leden van de AMR hadden gistermiddag tijdens hun driewekelijkse vergadering dan ook volop vragen. De belangrijkste vraag: om hoeveel studenten gaat het? Want na een afgeronde bacheloropleiding nog helemaal opnieuw beginnen aan een tweede bachelor, is niet heel gangbaar.

‘Hoe kunnen wij verkopen dat straks twee studenten naast elkaar in de collegebanken zitten, dus hetzelfde onderwijs krijgen, maar duizenden euro’s in verschil collegegeld betalen?’, vroeg studentlid Marjan van den Heuvel zich af.

‘En waarom is het bedrag op Avans zo hoog? Rekenen wij niet meer dan nodig is om een student op te leiden?’, vroeg docentlid René van der Burgt. Andere hogescholen zitten veelal tussen de 7.000 en 7.500 euro. Jaap van Ommen vroeg zich af: ‘Vallen opleidingen die zich richten op management in de zorg ook onder de uitzonderingen?’

Persoonlijke ontwikkeling

De AMR betreurt dat de wetswijziging tot gevolg zal hebben dat de persoonlijke ontwikkeling van jonge mensen tijdens de studententijd minder belangrijk gaat worden, zo betoogde docentlid Tonja Nijenhuis. Studentlid Sara Mirsepanj: ‘Excellente studenten worden zo afgestraft.’

‘Bovendien’, merkte studentlid Linsey van Oers op, ‘krijg je dan straks dat een student dat laatste tentamen bewust niet gaat halen, om nog niet af te studeren, zodat het collegegeld laag blijft. Zo gaan mensen dan denken!’ Want twee studies naast elkaar volgen is geen probleem: dan betaalt de student (zo is nu ook al het geval) gewoon één keer het normale collegegeld.

Fontys

Bij Fontys blijven de stapelaars voorlopig het normale collegegeld van 1.672 euro betalen en legt Fontys zelf het verschil toe. Vanaf september 2011 zal waarschijnlijk ook daar het collegegeld omhoog gaan. Ook dit baart de AMR zorgen. Van den Heuvel: ‘Hoe kan het dat Fontys het collegegeld wel laag kan houden?’ [LJ]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Tweede studie bij Avans wordt duurder 12-05-2010

Grote verschillen in collegegeld tweede studie 29-04-2010