Avans verslagen door SintLucas

Concurrentie

De negen tweedejaarsstudenten Small Business en Retail Management (SBRM) uit Breda die Fresh Air SC vormen, waren met hun product Easybreath, een mondspray op zakformaat, niet opgewassen tegen de concurrentie van het Boxtelse vakcollege SintLucas.

Die school had maar liefst twee teams, volledig bestaand uit vrouwen, in de finale staan. Met hun kleurrijke outfits en enorme merchandise overstemden zij het Avansteam behoorlijk. De Fresh Air-studenten kozen met hun donkere colberts juist bewust voor een zakelijke uitstraling.

Eerder in YouBC versloeg Fresh Air SC de ene na de andere concurrent en kwam steeds een ronde verder. Het team won al een professionele fotoshoot en maakte een echte commercial voor hun product. Tijdens de ‘marktdag’ was een van de Avansstudenten verkleed als een levensgrote mondspray, wat erg goed viel bij de jury.

Kennisquiz

In de finale bleken de teams van SintLucas echter te sterk. Fresh Air SC lag er als eerste van de drie finalisten uit. De eerste ronde, een kennisquiz vol moeilijke vragen over ondernemerschap, leverde nog geen verliezer op, dus moesten de teams zich opnieuw in één minuut presenteren om uitsluitsel te geven.

Na een kort juryberaad was het team van Avans uiteindelijk de eerste afvaller. ‘Er staan hier drie topteams’, zei juryvoorzitter Henk Rosman, directeur van de Kamer van Koophandel Brabant. ‘Maar in de finale moet echt alles kloppen. Wij zien bij Fresh Air te weinig ontwikkeling.’

De woorden van de juryvoorzitter waren hard en de Bredase SBRM-studenten waren teleurgesteld, maar ze hebben toch alle reden om trots te zijn. ‘We zijn derde geworden uit honderd teams, dat is gewoon hartstikke netjes’, zei een van de teamleden als reactie op de juryuitspraak. ‘We zijn trots en ook erg blij met alle support van Avans.’

Pim

Uiteindelijk ging het SintLucasteam Pim met hun ‘Tei’, een ei voor theezakjes, er vandoor met de titel ‘Beste studentenbedrijf van Brabant 2010’ en een hoofdprijs van 2.500 euro. [LJ]

YouBC finale 2010 from YouBC3 on Vimeo.

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Bredaas studentenbedrijf de beste? 19-03-2010