Tweede studie bij Avans wordt duurder

Vanaf komend studiejaar mogen hogescholen en universiteiten een kostendekkend collegegeldtarief rekenen voor afgestudeerde hbo’ers en wo’ers die een tweede opleiding willen volgen. Het gaat niet om dubbelstudenten, maar om studenten die na hun eerste opleiding aan een tweede willen beginnen: stapelaars. Hogescholen krijgen van de overheid geen geld meer voor die tweede opleiding, behalve als studenten voor het eerst een leraren- of zorgopleiding volgen.

Masteropleiding

Het collegegeld van 7.650 euro is gelijk aan wat studenten van buiten de Europese Unie betalen voor een opleiding bij Avans. Het tarief staat overigens dan wel voor vier jaar vast. Het verhoogde collegegeld geldt niet voor afgestudeerde hbo’ers die een master willen volgen bij Avans. [AR]

Zie ook eerder verschenen artikel:

Grote verschillen in collegegeld tweede studie 29-04-2010