Eerstejaars sociale studies worden gedrilld

Tijgeren

Na een ochtend van welkom, kennismaken en tentjes opzetten zaten de groentjes woensdagmiddag nietsvermoedend in het zonnetje, toen plotseling een paar leidinggevenden hen overvielen.

Verkleed als echte militaire drill instructors, met de muziek van Captain Jack op de achtergrond, werden de nieuwelingen eens even flink aan het werk gezet. Ze moesten rennen, opdrukken, springen, ‘tijgeren’ en zich op nog meer manieren in het zweet werken. Wie niet hard genoeg zijn best deed, kreeg een plens water over zich heen.

Festivalgevoel

Het driedaagse introkamp is dit jaar voor het eerst georganiseerd door Socialize, de studentenvereniging van ASB. Op het oude terrein van voetbalclub Jeka, naast het hoofdgebouw van Avans, hadden de introstudenten de afgelopen drie dagen hun tentjes opgezet.

‘We wilden het echte festivalgevoel creëren’, vertelt organisator Jesper van der Linden. En dat is gelukt, want zowel leiding als deelnemers zijn enthousiast over de drie dagen samen eten, drinken, kamperen en activiteiten doen. Van der Linden: ‘De groepjes zijn ingedeeld zoals ze ook bij elkaar in de klas komen, dus dit is een ideale manier om meteen je klasgenoten te leren kennen en vrienden te maken!’

Net zoals bij een echt festival zijn er dagen met zon en dagen met minder zon. De voor gisteren geplande fietstocht werd kort gehouden, een estafette door het Avansgebouw aan de Hogeschoollaan leverde nog wat droge lol op.

Talentenjacht

Maar tijdens alle activiteiten werd er niet alleen lol beleefd. Onder het motto ‘So you wanna be a social worker?’ werden de nieuwelingen ook in de gaten gehouden en getest op hun sociale kwaliteiten. Een mol in elk team speelde naar de leiding door wie de goede kwaliteiten had.

‘Uiteindelijk heeft klas 1K gewonnen’, vertelt Jesper. ‘Zij verdienden tijdens het introkamp de meeste sterren, onder andere door goed samen te werken. De prijs is een VIP-treatment tijdens de eerste collegeweek. Volgende week worden de studenten uit deze klas extra in het zonnetje gezet: ze krijgen bijvoorbeeld gratis koffie, maar meer verklap ik niet.’ [LJ]

Bekijk meer foto’s van het introkamp van Socialize op de Facebookpagina van Punt en meer videomateriaal op het YouTube-kanaal van Punt. Meer over de introducties bij Avans lees je in het Puntdossier .