Fietsenoverlast in januari aangepakt

Motoren een meter voor de ingang, scooters in het park en veel fietsen zonder rek. Een gebrek aan genoeg fietsenstallingen en parkeergelegenheid voor andere tweewielers is een dagelijkse ergernis voor conciërges, medewerkers en medestudenten bij Avans in Breda.

Wildparkeren

Eerder kondigde de Diensteenheid ICT en Facilitaire Diensten (DIF) aan nog voor de zomer met een oplossing te komen voor het tekort aan fietsenstallingen bij het hoofdgebouw in Breda. Inmiddels vallen de bladeren alweer van de bomen, maar de hoeveelheid ‘wild’ geparkeerde fietsen, scooters en motors is alleen maar toegenomen.

‘Klopt’, zegt Remon Waarts van DIF, ‘We hebben in een projectgroep met onder andere de hoofdconciërge geïnventariseerd hoe we het probleem op kunnen lossen. Dat wilden we voor de zomer doen, maar om het goed te doen is er een flinke investering nodig. We zijn het nu van plan in 2011 te gaan doen.’

Fietsenrekken

Medewerkers van DIF zijn bij andere scholen gaan kijken en hebben offertes opgevraagd van diverse typen fietsenrekken. ‘Daarnaast zijn we aan het onderzoeken óf en hoe we de fietsers en voetgangers beter kunnen scheiden. Nu wordt je op drukke momenten als voetganger soms bijna van je sokken gereden’, aldus Waarts.

Ook op de andere locaties wordt gekeken naar betere manieren om fietsen en andere vervoersmiddelen te parkeren. ‘Voor de Lovensdijkstraat staan sinds kort enkele rekken. Dat werkt goed, maar dat moeten er meer zijn. In Den Bosch hebben we te maken met het toegenomen aantal scooters. Dat heeft allemaal onze aandacht’, vertelt Waarts.

‘De conciërges doen allemaal hun best alles in goede banen te leiden en in januari willen we echt aan de slag met gedegen oplossingen. Als studenten nog suggesties hebben,  hoor ik die graag’, zegt Waarts. [AR]

Zie ook eerder verschenen artikelen:

Scooters overspoelen Den Bosch 06-09-2010

Rekken leeg, fietsen voor de deur 23-03-2010