Krijgen hbo’ers hun diploma cadeau?

Critici van het hbo kregen munitie dankzij een vermeend frauduleuze afstudeerroute aan de Inholland-opleiding ‘media & entertainment management’, waar de Volkskrant over berichtte. Afgehaakte studenten kregen een aanbod om af te studeren via een speciale route. Eerder afgekeurde scripties werden alsnog goedgekeurd en iedereen kreeg een zeven, meldde de krant.

Merkwaardige statistieken

Inderdaad laten de statistieken van deze opleiding iets merkwaardigs zien, stelt onderzoeksbureau CHOI, bekend van de Keuzegids Hoger Onderwijs. Een grote groep studenten haalt na het vijfde studiejaar alsnog het diploma: van de lichting die in 2002 begon gaat het om zestien procent van de totale groep. Tegelijkertijd ging de uitval van studenten licht achteruit: er kwamen meer afgehaakte studenten terug dan er weggingen. Netto ging het maar om zeven studenten, maar opvallend is het wel. Het afstudeersucces van deze opleiding loopt bovendien hoog op: na zeven jaar is 78 procent geslaagd. Landelijk ligt dat getal op 68 procent.

Studenten terughalen en veel diploma’s uitreiken aan vertraagde studenten: in deze omvang blijkt het uitzonderlijk. Geen van de andere Inholland-opleidingen vertoont hetzelfde patroon. Ook aan andere hogescholen, waarvan CHOI de opleidingen per sector heeft bekeken, zie je dat niet terug.

Uitloop

Er zijn wel opleidingen waar veel studenten uitlopen en laat afstuderen, maar die hebben bijna altijd meer uitval dan terugkeer van studenten. Andersom zijn er ook enkele opleidingen die studenten terughalen, maar die hebben niet zo’n groot aantal trage afstudeerders in latere jaren.

Landelijk lijkt er dus niet veel aan de hand, meent CHOI. Worden diploma’s weggegeven? Na acht jaar heeft ruim tweederde een diploma, wat betekent dat eenderde van alle studenten het niet haalt.

Jarenlang ingeschreven

Toch is er iets merkwaardigs in de landelijke cijfers. Studenten die het tweede studiejaar van het hbo overleven, vallen nauwelijks meer uit. Als ze geen diploma halen, blijven ze gerust jarenlang ingeschreven staan. Wat er met het restje van zo’n zeven procent gebeurt dat na acht jaar nog geen diploma heeft, is niet bekend. Misschien krijgen die studenten alsnog hun papiertje, misschien mogen ze tot sint-juttemis collegegeld blijven betalen.

Nog een voetnoot bij de media & entertainment opleiding van Inholland: die is op twee momenten explosief gegroeid. Eerst in 2004 van 378 naar 798 eerstejaars en daarna in 2009 van 907 naar 1677 eerstejaars. Misschien brak er enige paniek uit toen er zoveel studenten bijkwamen en wilden de managers snel van de ouderejaars af.

Of dat inderdaad zo is, zal de Maastrichtse oud-burgemeester Gerd Leers misschien achterhalen. Op verzoek van Inholland-voorzitter Geert Dales leidt hij een commissie die de aantijgingen onderzoekt. Die zal halverwege september verslag doen. [BB/HOP]

Zie ook eerder verschenen berichten:

Inspectie onderzoekt diploma-fraude 19-08-2010

Voorzitter reageert op diploma-fraude 17-08-2010