‘Dales heeft zwijgplicht’

Met niemand mag Dales erover praten, meldt NRC Handelsblad, zelfs niet met de Onderwijsinspectie. Als hij toch praat, moet Dales hoge boetes betalen. Dat zou de raad van toezicht hem in een brief hebben geschreven.

Ontkennen

Een woordvoerder van Inholland ontkent dit. ‘Toen Dales en Inholland afscheid namen, hebben we afgesproken dat we niet over elkaar in de media zouden praten. In een brief aan Dales is daar nog eens op gewezen. Maar als de Onderwijsinspectie een onderzoek wil doen, dan werken we daar gewoon aan mee en dat zijn we ook verplicht. Kennelijk heeft iemand die brief verkeerd begrepen.’

Het is nog niet bekend wat er precies aan de hand is, maar NRC Handelsblad wilde de declaraties graag inzien en deed daarom een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Inholland weigerde daar echter aan mee te werken.

'Bijzondere' hogeschool

De hogeschool zou niet onder de Wob vallen, omdat Inholland een zogeheten ‘bijzondere’ hogeschool is, met christelijke wortels. Wel kan de Onderwijsinspectie een onderzoek instellen en die doet dat nu.

Als het waar is dat Dales van de raad van toezicht niet met de onderwijsinspectie mag praten, wil SP-kamerlid Jasper van Dijk dat het bestuur op non-actief wordt gesteld en dat er een toezichthouder komt. Ook D66 wil opheldering.

Dales stapte drie weken geleden op wegens ‘een verschil van inzicht over de bestuursstijl’. Dat verschil bestond al langere tijd, maar werd ‘geaccentueerd’ door de problemen bij de Haarlemse opleiding media & entertainment management. [BB/HOP]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Geert Dales weg bij Inholland 11-10-2010