‘Sommige mensen willen loonslaaf blijven’

In het kader van de Global Entrepreneurship Week was er een debat op de Hogeschoollaan over ondernemerschap, als onderdeel van een grotere regionale debatestafette. Buiten in de gele schoolbus van radioprogramma PREMtime was vooraf al een aftrap gegeven voor het debat door academiedirecteur Liz Chermin, die in discussie ging met radioluisteraars.

De collegezaal was goed gevuld, grotendeels met studenten van de minor Innovatief Ondernemen. De stelling was: ‘In elke medewerker schuilt een ondernemer’. Met veel gestommel deelde de zaal zich in twee vakken: de mensen vóór de stelling en de mensen tégen de stelling. Overlopen na verloop van tijd mocht. Roffelen met handen en voeten was voor de goede sprekers. En net als tijdens echte politieke debatten moest iemand die wat wilde zeggen gaan staan.

Meedenken

De stelling leverde nogal wat discussie over wat een ondernemer nou eigenlijk is, wat is de definitie? Volgens het ‘voor’-vak: eigenlijk iedereen die meedenkt aan de verbetering van een bedrijf. ‘Als je achter de kassa zit bij de Albert Heijn en je denkt mee met je baas, dan ben je toch nog geen ondernemer?’, zei een student uit het ‘tegen’-vak.

Een docent vertelde over haar broer die als vrachtwagenchauffeur begon en uiteindelijk het logistiek systeem van zijn bedrijf onder loep nam en nu ondernemer is. ‘Sommige mensen willen helemaal niet zelfstandig zijn en alle risico’s dragen die daarbij horen… die willen gewoon lekker loonslaaf blijven’, aldus een student uit het ‘tegen’-vak.

Prem

Debatleider Dirk van Dorsselaer hitste het debat lekker op en interviewde tussendoor de twee jonge ondernemers Joris Toonders en Ingrid van Kasteren, die aanwezig waren om te vertellen vanuit hun eigen ervaringen. Uiteindelijk durfde één meisje aan het einde van het debat het aan om van vak te wisselen, onder luid gejoel én gejuich.

Tegen het einde van het debat sloot Prem Radhakishun ook nog even aan in de collegezaal, hij was klaar met zijn uitzending. De radiomaker kon het natuurlijk niet laten zich luidkeels in het ondernemersdebat te mengen. ‘Sinds de economische crisis zijn er steeds meer zzp’ers bijgekomen, die cijfers zijn niet gering. Ondernemen wordt steeds gewoner.’ [LJ]

Zie ook het gisteren verschenen artikel:

PREMtime op Avans Breda! 17-11-2010

Foto's op de Facebookpagina van Punt!