Beste film en tv van 2010 volgens Avans

Vaderlandse bodem

Ja, het is officieel: We zijn weer trots op de cineastische hoogstandjes van vaderlandse bodem. Maar liefst veertien Nederlandse films wisten in 2010 meer dan 100.000 bezoekers te lokken. Drie van hen sleepten zelfs een platina film (400.000 bezoekers) binnen. Maar de grootste klapper maakte Komt een vrouw bij de dokter die afgelopen jaar over de grens van één miljoen bioscoopbezoekers ging.

Geen wonder dus dat de films uit de Hollandse polder ook goed zijn vertegenwoordigd in onze zoektocht naar de beste film van 2010. Tussen al het Hollywood-geweld houden Komt een vrouw bij de dokter en New Kids: Turbo! zich prima staan met respectievelijk een tweede en vierde plaats. Laatstgenoemde film was binnen elf dagen al platina en is hard op weg om eveneens haar miljoenste bezoeker te verwelkomen.

Leonardo DiCaprio

Ondanks al dit chauvinisme komt de beste film van 2010 volgens Avans van Amerikaanse bodem. Met 22 procent van de stemmen staat Inception bovenaan. Hoofdrolspeler Leonardo DiCaprio heeft sowieso weinig reden tot klagen. Hij schitterde eveneens in Shutter Island en kroonde zich daardoor tot de acteur wiens films in 2010 het meeste geld opleverde. Plaats drie is gereserveerd voor het op één na laatste deel uit de Harry Potter-reeks: Deathly Hallows: Part 1.

Niet revolutionair

Van het witte doek naar de beeldbuis. In 2010 kwamen de zenders weer op de proppen met een bataljon aan kersverse televisieformats. Echt revolutionair mogen we het overigens niet noemen. The Voice of Holland blijft ondanks de draaiende stoelen de zoveelste talentenjacht, Oh oh Cherso is in feite een poldervariant van MTV’s Jersey Shore en Benidorm Bastards verschilt nauwelijks van de gelijknamige show van onze zuiderburen.

Ondanks het gebrek aan originaliteit mogen de drie televisieprogramma’s zich volgens jullie rekenen tot de beste nieuwkomers op de Nederlandse beeldbuis. Onder medewerkers reikte actualiteitenrubriek Nieuwsuur tot een tweede plaats, vlak achter The Voice of Holland. Bij de studenten wisten de Hagenezen van Oh, oh Cherso de populaire talentenjacht net voor te blijven. [CT]

De complete uitslag:

Wat is de beste film van 2010?

1. Inception: 22 procent

2. Komt een vrouw bij de dokter: 21 procent

3. Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1: 14 procent

4. New Kids: Turbo!: 14 procent

5. Toy Story 3: 7 procent

6. Alice in Wonderland: 4 procent

7. Shutter Island: 4 procent

8. The Social Network: 3 procent

9. Prince of Persia: 2 procent

10. Iron Man 2: 1 procent

Wat is het beste nieuwe tv-programma in 2010?

1. The Voice of Holland: 27 procent

2. Oh, oh Cherso: 25 procent

3. Benidorm Bastards: 9 procent

4. Penoza: 7 procent