Nieuwe ‘Biobased’ opleiding in Breda

Met de nieuwe opleiding wil Avans aansluiten bij de Groene Campus. Deze moet komen bij plasticfabrikant Sabic in Bergen op Zoom.

Trendsettend

Paul Rüpp, voorzitter van het College van Bestuur van Avans, verwacht dat de opleiding  twee- tot vierhonderd studenten zal gaan tellen. ‘Dat is in deze tak een behoorlijk aantal, maar de industrie heeft de vakkennis straks echt nodig. De overgang naar nieuwe grond- en brandstoffen kan wereldwijd een heel belangrijke verandering worden. Wij willen daarin niet trendvolgend maar trendsettend zijn,’ zegt hij vandaag in BN DeStem.

Avans probeert een financiële injectie van de overheid binnen te halen voor de nieuwe richting. De bijdrage, die kan oplopen tot vijf miljoen euro, zou vooral bedoeld zijn om het onderwijs beter te laten aansluiten op de wensen van het bedrijfsleven.

13,5 miljoen euro

Het geld is ook bedoeld om een kenniscentrum te vormen op het gebied van groene productie en energie in samenwerking met de universiteiten in Wageningen, Eindhoven en Gent. Vorige week werd al bekend dat Provinciale Staten 13,5 miljoen euro beschikbaar stelt voor dit Centre of Expertise.

Biobased economy is een van de vijf projecten binnen het Hoger Onderwijsplan, een gezamenlijk plan van alle Brabantse hogescholen en universiteiten. [AR]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Miljoenen voor sociale innovatie 15-11-2010

Avans in race voor expertisecentrum Chemie 04-10-2010