Handen uit de mouwen bij ATGM

‘Er mist een stukje ondernemen in de opleiding’, vertelt Corné Verhees, adjunct-directeur van de ATGM. ‘We willen professionals opleiden tot mensen die klaar zijn voor het bedrijfsleven. Daarom willen we graag de banden met het beroepenveld versterken.’

Woensdagmiddag vond de officiële aftrap van de samenwerking plaats op Avans in Breda. Hierbij waren de zeven nieuwe partners van Avans, waaronder Notox, Rijk Zwaan en Lead Pharma, aanwezig.

Leuker onderwijs

Om de banden te versterken zijn er door de academie diverse projecten opgezet, zoals het sprinter-innovatieproject. Er worden ook meer ‘echte’ onderzoeken in de praktijk uitgevoerd door studenten. Volgens Robert Sijbrandi, projectleider van het sprintprogramma is dat een goede zaak. ‘Je kunt docenten projecten laten bedenken en opzetten, maar studenten weten ook dat dat verzonnen is. Door in de praktijk te werken zijn studenten bezig met een reallife onderzoek. Zo wordt het onderwijs ook leuker’, aldus Sijbrandi.

Binnen het sprinter-innovatieproject werd een aantal bijzondere onderzoeken door studenten uitgevoerd. Zo werd de identificatie van bestrijdingsmiddelen bij de illegale hennepteelt in Nederland onderzocht.

Jonge ondernemers helpen

Binnen het sprinterprogramma helpt Avans ook startende ondernemers. Een voorbeeld van een succesvolle weg naar een onderneming door middel van het programma is het bedrijf AM Coatings van oud-Avansstudent Hossein Mahmoud. Nadat Hossein afstudeerde in Chemie, zette hij zijn eigen onderneming op. Hierbij werd hij ondersteund door Avans. Zo voerden studenten bijvoorbeeld stageprojecten en minors binnen zijn bedrijf. Dat was nuttig voor zowel Hossein als Avans.

Docenten op stage

Studenten zijn overigens niet de enigen die de handen uit de mouwen steken. Ook docenten gaan op stage. ‘Het is belangrijk dat docenten niet alleen lesgeven, maar ook actief blijven in het bedrijfsleven’, aldus adjunct-directeur Verhees. [JV]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Studentonderneming te groot voor Avans 16-11-2010

Studentenonderzoek naar wiet 24-09-2009