Stenden: ‘Niets met boete te maken’

Thaise studenten

Woensdag deed de Raad van State uitspraak in een zaak over Thaise studenten die eind 2006 in een Nederlands hotel stageliepen en enkele lessen volgden bij de Christelijke Hogeschool Nederland, nu Stenden Hogeschool. Volgens de arbeidsinspectie stelde die stage weinig voor en waren ze eigenlijk aan het werk. En daar was geen vergunning voor afgegeven. Daarom moet hun onderwijsinstelling een boete van 176 duizend euro betalen.

Maar welke instelling is dat? Volgens de Raad van State is het ‘Rangsit University (thans Stenden Rangsit University)’. Maar volgens Stenden klopt die toevoeging niet. Het gaat in deze zaak om Rangsit University, zegt een woordvoerder, en niet om de nevenvestiging die Stenden in 2005 samen met deze universiteit heeft opgericht.

Corrigeren

De advocaat van de Thaise universiteit is het daarmee eens. Die heeft de Raad van State verzocht om de naam te corrigeren.

Daarop zal de raad spoedig reageren, zegt een woordvoerder, maar ze maakt een voorbehoud: ‘We kunnen niet zomaar een uitspraak wijzigen. We gaan eerst uitzoeken waarom deze toevoeging in de uitspraak staat. Daar zou een reden voor kunnen zijn.’ [BB/HOP]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Thaise dependance Stenden terecht beboet 12-01-2011