Tentamenweek rommelig van start

Antwoorden?

Bij de Bredase Academie voor Marketing en Business Management bevatte een tentamen Recht2 per ongeluk zogenaamde “zwerfteksten”: stukjes tekst die daar niet hoorden te staan. Het leek voor de studenten alsof de antwoorden al erbij stonden. Maar dat was niet het geval. Doordat de academie het tentamenbestand niet in pdf had aangeleverd, waren bij het uploaden van het tentamen in de applicatie eerder gewiste teksten weer zichtbaar geworden voor de studenten, zo legt de academie achteraf uit.

Bij één van de vragen bevatte een stukje zwerftekst voor de grondige lezer een hint voor het goede antwoord. Maar bij een andere vraag werkte het stukje zwerftekst bevreemdend. De academie geeft aan voortaan al haar tentamens in pdf aan te leveren, zodat de opmaak goed blijft. ‘We gaan nu kijken welk eventueel effect de zwerfteksten in dit tentamen gehad hebben op de studenten’, aldus AMBM-directeur Liz Chermin. ‘De bewuste tentamenvragen worden in ieder geval niet automatisch voor iedereen goed gerekend.’

Open boek

Ook bij de Academie voor ICT & Business (AIB) was er een probleemp. Twee studenten Bedrijfskundige Informatica twitterden aan Punt over het tentamen RAD/DSDM (over ontwikkelmethodes), waarbij tot het laatste moment voor iedereen onduidelijk was of het een openboektentamen was of niet. De meningen waren verdeeld. Uiteindelijk begonnen de studenten de toets mét boeken en sheets bij de hand, maar die moesten ze na een kwartier alsnog inleveren.

De academie is het incident aan het uitzoeken. ‘Op het voorblad van het tentamen stond dat boeken en sheets gebruikt mochten worden, dus het is raar dat de surveillant na een kwartier besloten heeft dat die ingeleverd moesten worden’, vindt AIB-directeur Petra Koenders.

Maar wat op het voorblad stond, was fout. De docent die verantwoordelijk is voor het tentamen heeft inmiddels de fout erkend. Het tentamen had dus geen openboektentamen moeten zijn. ‘Bij de course van RAD/DSDM op Blackboard staat wél duidelijk vermeld dat het geen openboektentamen is. We gaan deze kwestie binnen de examencommissie bespreken en dan kunnen we besluiten wat hiermee te doen’, aldus Koenders. [LJ]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Tentamen belangrijker dan geld 12-1-2010