Avanscollege leidt tot spoeddebat

De SP-leider wil van minister Jan Kees de Jager horen of de boete nou wel of niet nodig is om het begrotingstekort terug te dringen en wil staatssecretaris Halbe Zijlstra, van Onderwijs, oproepen zijn plannen voor de boete terug te draaien.

Werkcollege

De Jager zou gisteren in een werkcollege met 45 studenten van de Academie voor Algemeen Financieel Management in Breda uitgelegd hebben dat de boete van 3.000 euro op langstuderen niet nodig was in het kader van de 18 miljard aan bezuinigingen om het begrotingstekort op orde te brengen, zo meldt ScienceGuide.

Roemer concludeert op Nu.nl daaruit dat de boete ‘een speeltje is van de coalitiepartijen’ en hij vindt dat studenten ‘te grazen’ zijn genomen. ‘Talloze studenten zijn bang gemaakt met een maatregel die niet nodig was volgens de minister van Financiën. Dat is te zot voor woorden. De regering moet het plan linea recta in de prullenbak werpen.’ [AR]

Foto: Adri Verhoosel

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

De Jager: 'Langstudeerder kost 12.000 euro.' 25-02-2011

Vermeend steelt de show van De Jager 25-02-2011