Ook PvdA wil De Jager aan de tand voelen

De maatregelen tegen langstudeerders zijn niet bedoeld om de staatsschuld terug te dringen, zei De Jager afgelopen donderdag in een lezing voor studenten van Avans Hogescholen. De begroting van het ministerie van Onderwijs blijft namelijk hetzelfde. Het onderwijs draagt niet bij aan achttien miljard euro die het kabinet wil bezuinigen.

Totale rijksbegroting

Door het collegegeld voor langstudeerders te verhogen, hebben de bewindslieden meer geld voor de rest van het onderwijs. Maar daar merkt minister De Jager zelf weinig van. Want hij is alleen verantwoordelijk voor de totale rijksbegroting en daar heeft de maatregel geen invloed op. Dus had de langstudeerboete ‘voor hem niet gehoeven’, legde hij uit.

De PvdA wil de minister morgen in het vragenuurtje in de Tweede Kamer aan de tand voelen over de uitspraak: als het voor hem niet had gehoeven, waarom komt die langstudeerboete er dan? De SP gaat zelfs nog verder en wil morgen een spoeddebat aanvragen.

Spoeddebat

Eén of twee andere partijen moeten het verzoek van de SP steunen. Mocht er inderdaad een spoeddebat komen, dan zal dat volgende week gehouden worden. De partijen kunnen ook voor een eerder spoedoverleg in de onderwijscommissie kiezen. [BB/HOP]

Foto: Adri Verhoosel

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Avanscollege leidt tot spoeddebat 25-02-2011

De Jager: 'Langstudeerder kost 12.000 euro' 25 -02-2011