Studentenbonden overvallen door SP

Gisteren kondigde partijleider Emile Roemer het protest aan in een interview. De studentenbonden werden erdoor overvallen. ‘Het lijkt me moderner om eerst steun te zoeken bij andere partijen en dan samen met het plan naar buiten te komen’, zegt Guy Hendricks van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).

Lucht geklaard

Een maand geleden botsten het ISO en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) met de SP, omdat Roemer geen spreektijd zou krijgen bij het studentenprotest op het Malieveld. Uiteindelijk sprak hij toch de menigte toe. Nu maken de betrokkenen er grappen over en verzekeren dat de lucht geklaard is.

‘We moesten haast maken, want we hoorden dat het wetsvoorstel in de week van 15 maart besproken gaat worden’, verklaart SP-kamerlid Jasper van Dijk. ‘Vandaag gaan we met allerlei mensen overleggen. Iedereen is van harte welkom. Ik protesteer liever met dan zonder de studentenbonden.’

Politieke lobby

ISO en LSVb steunen het protest van harte, maar weten nog niet of ze er zelf ook de schouders onder zullen zetten. ‘Wij zijn nu met de politieke lobby bezig’, aarzelt Sander Breur van de LSVb. Zijn ISO-collega Hendricks heeft ‘alle begrip voor de actie’, maar wil eerst weten wat er die dag gaat gebeuren. [BB/HOP]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

SP-leider roept op tot studentenprotest 22-02-2010