Studenten kunnen langstudeerboete bijlenen

Naar verwachting zullen tien- tot vijftienduizend studenten van deze mogelijkheid gebruik maken, schrijft staatssecretaris Halbe Zijlstra in een ‘nota van wijziging’ die hij naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Krediet

Als studenten geen basisbeurs meer krijgen, mogen ze nog drie jaar lenen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs. Het ‘langstudeerderskrediet’ is bedoeld voor studenten die ook die drie leenjaren al achter de rug hebben.

Zij mogen maximaal drieduizend euro per jaar lenen, om het verschil tussen het verhoogde en het gewone collegegeld te overbruggen. Het geleende bedrag wordt bij de studieschuld opgeteld en onder dezelfde voorwaarden afgelost.

Wetsvoorstel

Het kabinet wil studenten die langer dan een jaar zijn uitgelopen in hun bachelor- of masteropleiding 3.000 euro extra collegegeld laten betalen. Aankomende donderdag vergadert de Tweede Kamer over het wetsvoorstel. Twee dagen daarvoor gaan studenten ertegen protesteren in Den Haag. [BB/HOP]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

'We worden in onze portemonnee gegrepen' 08-04-2011