Eindexpo Bossche kunst op industrieterrein

Het De Boo-terrein ligt aan de Oude Engelenseweg, niet ver van de Onderwijsboulevard. ‘De Boo is een erg mooie locatie, we zijn er blij mee zo’n goed alternatief te hebben gevonden’, zo liet academiedirecteur Jules van de Vijver vrijdag weten tijdens de vergadering van de academieraad van AKV|St. Joost.

Met driehoeksborden overal in de stad en andere vormen van extra publiciteit hoopt AKV|St. Joost dezelfde aandacht en bezoekersaantallen te trekken als eerdere jaren. ‘De Boo is vanaf heden al beschikbaar voor de kunstacademie, zodat afstudeerders al langzaamaan hun eindwerk kunnen gaan installeren’, vertelt Van de Vijver.

Samenwerking met IV Breda

De alternatieve expositielocatie moet nog wel even goed bekeken worden op zijn veiligheid. Mede doordat het terrein omringd wordt door water is het onoverzichtelijk. Van de Vijver: ‘En we moeten het terrein ’s nachts goed kunnen afsluiten, zodat de afstudeerwerken veilig zijn.’

Naast professionele experts schakelt AKV|St. Joost hiervoor de opleiding Integrale Veiligheid (IV) in Breda in. IV Breda denkt al langer mee met de veiligheid van Avansgebouwen. Deze week gaan drie projectgroepen van studenten en docenten van IV Breda het terrein van De Boo doorlichten, zodat zij kunnen bijdragen aan een veilige opbouw en uitvoering van de eindexpositie.

Beukenlaan

In Breda is de eindexpositie gewoon aan het gebouw aan de Beukenlaan. ‘Ook hier staat veiligheid voorop’, laat academiedirecteur Van de Vijver weten. Vorig jaar sloop er nog een dief, die het gemunt had op laptops en andere apparatuur, de Bredase kunstacademie binnen tijdens de afstudeerweken. De dief werd echter op heterdaad betrapt en overgeleverd aan de politie.

Van de Vijver: ‘Hier zijn we dit jaar dus extra alert op. Met de nieuwe receptie bij de ingang van het gebouw is er al meer toezicht: daar zit voortdurend een receptioniste. Verder komt er cameratoezicht op kwetsbare plekken en er komt een nachtportier. Maar we willen ook niet alles dichttimmeren: de mooie sfeer van het gebouw moet wel behouden blijven.’

De eindexposities beginnen op beide locaties op zaterdag 2 juli en duren tot en met woensdag 6 juli. Openingstijden zijn van 11.00 uur tot 17.00 uur en de toegang is voor iedereen gratis. [LJ]