Tilburgse studenten tevreden met kamer

Van de circa 28.000 Tilburgse studenten wonen er ruim 14.500 op kamers, een percentage van 52 procent. De meeste studenten (62 procent) hebben een kamer van tussen de 13 en 25m2, maar 32 procent woont groter. Tweederde betaalt maandelijks een huur van tussen de 200 en 350 euro. Ruim de helft van het panel (56 procent) vindt het huurbedrag redelijk, 39 procent vindt de huur hoog en 5 procent vindt dat de huur laag is.

Particulier

Van de respondenten deelt driekwart gemeenschappelijke voorzieningen zoals keuken, toilet en badkamer. Zij hebben een kamer in een studentenhuis, -flat of bij kennissen of familie. Bijna tweederde huurt van een particuliere verhuurder.

Brandveilig

Relatief veel studenten vinden dat de huisbaas niet goed zorgt voor het onderhoud van het pand en niet snel en adequaat reageert bij storingen of calamiteiten. Ook vinden relatief veel studenten de woonruimte niet brandveilig en inbraakveilig (41 procent). Vooral in de particuliere huursector worden deze aspecten minder goed beoordeeld. Ondanks deze manco's is 82 procent van alle studenten tevreden of zeer tevreden met de huidige woonruimte. Slechts 5 procent is ontevreden met de woonruimte.

Tilburgse studenten kunnen zich aanmelden voor het studentenpanel via www.tilburg.nl/studeren. Je krijgt dan twee keer per jaar een vragenlijst toegestuurd die opgesteld is in samenwerking met de Tilburgse studentenraad. [AR]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Tilburg heeft een studentenraad 28-02-2011