Contant geld weigeren niet illegaal

Aanleiding voor de discussie was het besluit van Avans om in de kantines contant geld niet langer te accepteren. In plaats van met cash moeten studenten en medewerkers voortaan afrekenen met hun bankpas. Het gevolg was een wildgroei aan reacties.

Wettig betaalmiddel

Zo opperde Bedrijfskunde-student Lea van Lent dat contant geld een wettig betaalmiddel is en om die reden niet mag worden geweigerd. Daaronder reageerde iemand door te stellen dat winkeliers bepaalde verkoop mogen weigeren. ‘Dat is ook de reden dat je in winkels vaak niet met briefjes van 200 of 500 euro kunt betalen. Een mooie achterdeur is de wet’, aldus de respondent.

Dus hoe zit het nu? Mag Sodexo contant geld weigeren als betaalmiddel of overtreden ze hiermee de wet? Voor het antwoord raadpleegde Punt de website Rijksoverheid.nl. Hierop valt te lezen dat contant geld weliswaar een wettelijk betaalmiddel is, maar dat de wet niemand verplicht om deze ook te accepteren. Zo mag een winkelier bepaalde munten of biljetten weigeren, zolang dit maar duidelijk staat aangegeven met bijvoorbeeld een sticker op de kassa.

Vuiltje

Zolang Sodexo duidelijk aangeeft dat je je worstenbroodjes niet met contant geld kan afrekenen, is er geen vuiltje aan de lucht. Klik hier de voor de uitgebreide verklaring van rijksoverheid. [CT]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Cash betalen in Avanskantine verdwijnt 25-8-2011