2011: Het jaar van De Jager en Stapel

Het grootste nieuws in hogeschoolland wat betreft 2011 was natuurlijk de nasleep van de affaire Inholland en de maatregelen die daarop volgden. De overheid kondigde strengere maatregelen aan en de media springen erbovenop als er iets fout gaat bij een hbo-instelling. Maar ook bij de universiteiten is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, bewees de frauderende Tilburgse hoogleraar Diederik Stapel.

2011 is het jaar dat Avans de opleiding van een deeltijdstudent én militair afbreekt omdat deze student niet genoeg studiepunten heeft gehaald. En Defensie op haar beurt geen toestemming verleent aan een medewerker voor een gastcollege op Avans.

Ondertussen maakte Elsevier bekend dat Avans niet langer de beste hogeschool van Nederland is. Daar denkt de HBO Keuzegids dan weer anders over. Ook op andere gebieden kan Avans spreken van een jaar met pieken (de nummer een in de twittergids) en dalen (avans.nl is een van de slechtste websites in het hoger onderwijs).

Het was ook het jaar waarin Albert Verlinde een zaal vol Avansmedewerkers wist stil te krijgen en een slip of the tongue van minister Jan Kees de Jager tijdens een werkcollege met Avansstudenten leidde tot een spoeddebat.

2011 zal de boeken in gaan als het jaar waarop er meer lucht kwam bij Avans Den Bosch en er zelfs een extra pand werd aangetrokken.

Nieuws dat we in 2012 niet meer willen brengen is dat rondom het te laat verschijnen van lesroosters, afval in de kantines en parkeerproblemen in Breda. DIF pakt de roosters aan, studenten ruimen voortaan hun eigen troep op en automobilisten in Breda vinden altijd een plekje bij sporthal de Scharen aan de Topaasstraat. Toch?

De redactie van Punt gaat er een weekje tussenuit en wenst iedereen prettige feestdagen. Vanaf 2 januari 2012 zullen wij de draad weer oppakken. [AR]