Studenten boos over bezuiniging op basisbeurs

De bonden vegen de vloer aan met het wetsvoorstel dat staatssecretaris Zijlstra vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Daarin staat dat de basisbeurs voor masterstudenten vanaf 1 september wordt geschrapt.

Lastenverzwaring

Studenten die een één-, twee- of driejarige masterstudievolgen kunnen daardoor een lastenverzwaring van respectievelijk 3.200, 6.400 of 9.600 euro tegemoet zien, rekent het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) uit. ‘Het is de grootste korting op de toegankelijkheid van het hoger onderwijs sinds de invoering van de studiefinanciering’, fulmineert de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).

De studenten moeten per 1 september meer gaan betalen, ‘maar krijgen daarvoor geen betere docenten of een hoger aantal contacturen’, stelt het ISO. ‘Studeren is investeren, maar deze investering lijkt vooralsnog een wassen neus.’

OV-reisrecht

De studenten hebben er ook geen goed woord voor over dat masterstudenten hun studenten-ov-reisrecht verliezen als ze uitlopen. Juist in die periode lopen studenten vaak stage en moeten ze veel reizen, zeggen ISO en LSVb.

Bovendien voert Zijlstra enkele ‘versimpelingen’ door die bij de studenten verkeerd vallen. Zo verdwijnt de aanvullende beurs voor studenten die geen contact meer hebben met hun ouders. Pascal ten Have: ‘In de komende periode trekken we alles uit de kast om de leden van de Tweede Kamer ervan te overtuigen dat dit wetsvoorstel hun stem niet waard is.’ [BB/HOP]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Basisbeurs meerjarige master afgeschaft 19-01-2012