Groene ideeen 100.000 euro waard

Fossiele brandstoffen raken langzaam op en we moeten opzoek naar duurzame energievoorzieningen. Dat is de boodschap van GasTerra. Om studenten warm te laten lopen voor duurzaamheid schrijft de organisatie voor het vierde jaar op rij een wedstrijd uit, waarmee een hoop geld te verdienen valt.

Opdracht

‘Het gaat om ideeën die resulteren in het verlagen van de energievraag, het vergroten van de inzet van duurzame energiebronnen en het verhogen van rendementen bij het gebruik van fossiele brandstoffen’, omschrijft GasTerra de opdracht op haar site. De zogeheten ‘GFT vreter’ is daarvan een voorbeeld. Vorig jaar wonnen studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen de eerste prijs met hun idee van een apparaat dat groente- fruit- en tuinafval omzet in warmte.

Er zijn vijf prijzen te vergeven. De eerste prijs bestaat uit 50.000 euro. De resterende 50.000 euro is verdeeld over de vier andere prijzen. Maar niet al het geld is voor de studenten. Van het prijzengeld mogen ze 20 procent zelf houden, de andere 80 procent is voor de hogeschool om het idee van de studenten verder uit te werken.

Bossche studenten winnen 30.000 euro

In 2010 wonnen vijf Bossche Avansstudenten twee prijzen bij de wedstrijd, en sleepten daarmee 30.000 euro binnen. De studenten Technische Bedrijfskunde behaalden bij de juryprijzen de tweede plaats en sleepten bovendien ook de publieksprijs binnen met hun concept van de ‘Groene waarde’.

De Groene waarde is een label dat klanten duidelijk maakt hoe duurzaam een bepaald product is. Van elk product wordt nagegaan hoeveel energie er nodig is voor de productie, hoeveel energie het transport kost, wat de levensduur is en in hoeverre het product kan worden gerecycled. De uitkomsten leiden samen tot één overzichtelijke waarde.

Jasper de Vries is één van de studenten die het concept ontwikkelden. Hij is inmiddels klaar met zijn opleiding en wordt geïnterviewd in de rubriek ‘Net Afgestudeerd’ in Punt05. In dat interview vertelt hij dat De Groene Waarde inmiddels een bedrijfje is geworden.

Inschrijven

Heb jij ook een duurzaam idee? Tot 30 april kun je je nog inschrijven voor de wedstrijd. Op 12 juni vindt de prijsuitreiking plaats. Kijk voor meer informatie en voor de voorwaarden op de site van GasTerra. [MvdB]

Zie ook het eerder verschenen artikel:
Duurzaam concept levert 30.000 euro op 22-03-2010