Adrenalinekick en zweten bij bandbattle

Terwijl de dj’s van Radio 538 in alle stilte live uitzenden vanuit het Grand Café in Den Bosch staan de luidsprekers aan de andere kant van de gang vol open. In het Atrium proberen afwisselend dj’s en bands het publiek te vermaken. Alle acts hebben vijf euro neergeteld voor War Child om aan de muziekbattle mee te mogen doen.

Adrenalinekick

Af en toe wordt er vanaf het podium rechtstreeks geschakeld met de radiostudio. Zo is Indigo Mind met hun uitvoering van Stevie Wonders ‘I Wish’ live te horen op Radio 538. ‘Ik was toch net even wat zenuwachtiger’, vertelt gitarist en oud-student Technische Bedrijfskunde Alex Paauw na het optreden. ‘Maar het geeft tegelijkertijd een enorme adrenalinekick. Het was toch de eerste keer dat we op de radio waren te horen.’

Een jury bestaande uit Radio 538-dj Robin Leféber en Avansmedewerkers Hester Klein Tijssink en Ger van Cleef probeert ieder optreden na afloop op waarde te schatten. Het trio prijst bij Indigo Mind vooral de goeie chemie tussen de bandleden. Dat de zangeres tevens basgitaar speelt, levert ook bonuspunten op.

Heel slecht

Zanger Tristan van der Laan van concurrent Blackhill Bandits krijgt de lachers op zijn hand als hij zich bij voorbaat verontschuldigt: ‘Ook al zijn we heel slecht, we steunen in ieder geval War Child. De student Communication en Multimedia Design in Breda doet zichzelf en zijn band daarmee te kort getuige het applaus na hun optreden.

Tijdens de show van de Bandits stond Marcel van Buitenen waarschijnlijk al peentjes te zweten. De zanger betreedt wat bleekjes het podium voor zijn eerste optreden voor een publiek. Pas aan het einde van zijn eerste en enige nummer lijkt hij zijn zenuwen onder controle te hebben. Ook het trio van Mayday 13 grijpt naast de hoofdprijs van live zendtijd. Al is de jury onder de indruk van de muziek die het drietal weet te produceren zonder drummer.

SLAM!FM

Voornaamste concurrent van Indigo Mind is nummer laatst Straight from the Fridge. De funk- en soulband zet een energiek optreden neer. Dat ze uiteindelijk naast de airplay grijpen, is in hun geval wat minder erg. De mannen waren een jaar eerder nog te horen bij radiostation SLAM!FM tijdens de zogenoemde Covermedley. Het maakt het voor de formatie net iets dragelijker dat Indigo Mind met de hoofdprijs aan de haal gaat. [CT]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

538-actie: Heel veel moeite voor 1.000 euro 12-3-2012