Hoe gaan we om met Polen?

De Academie voor Sociale Studies Breda (ASB) organiseert donderdag een Studium Generale over deze actuele kwestie, waarbij ook ruimte is voor discussie.

Stijgende trend
Cijfers van het CBS tonen, op een daling in 2009 na, een stijgende trend van het aantal arbeidsmigranten sinds 2005. Bijna 80 procent van de arbeidsmigranten komt uit EU-lidstaten, met name uit Polen, Duitsland, Bulgarije en Roemenië.

De omstandigheden waaronder zij naar Nederland komen zijn niet altijd ideaal volgens Sonja Driessen van de Vereniging Migrada, een belangenvereniging voor arbeidsmigranten.

Omgang
Driessen neemt een aantal vrijwilligers uit het publiek mee in een situatie waar arbeidsmigranten in Nederland mee geconfronteerd kunnen worden. Daarna is er de mogelijkheid tot discussie over de manier van omgang met hen.

Het Studium Generale vindt donderdag, vanaf 14.40 uur, plaats aan de Hogeschoollaan in Breda en is bestemd voor studenten die deelnemen aan het programma. Andere belangstellenden moeten zich – vanwege beperkte ruimte-  aanmelden bij Collin den Braber via cpr.denbraber@avans.nl.

Deelnemers dienen zich voor deze bijeenkomst tijdig te melden op de grote parkeerplaats aan de achterkant van het hogeschoolgebouw ter hoogte van het Grand-Café. [SD]

Het Expertisecentrum Veiligheid (EV) presenteerde in maart de resultaten van een onderzoek naar hoe professionals omgaan met de problematiek rondom arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa (MOE-landers). 'MOE-landers zijn juist vaak slachtoffer' 06-03-2012