Hoe de langstudeerboete tegen te houden?

Nu zelfs het CDA in het zicht van de verkiezingen tegen de langstudeerboete is, wil een ruime meerderheid van de Tweede Kamer die boete alsnog schrappen. Daarover zal de onderwijscommissie van de Tweede Kamer donderdag de degens kruisen met staatssecretaris Halbe Zijlstra.

Boete ongedaan maken onmogelijk

Maar wat gaan de leden dan zeggen? Staatssecretaris Zijlstra heeft genoegzaam duidelijk gemaakt dat het vrijwel onmogelijk is om de boete nu nog ongedaan te maken. Waar moet bijvoorbeeld het geld vandaan komen?

De langstudeerwet is bovendien aangenomen door de Tweede en Eerste Kamer en hield stand voor de rechter. Het verhoogde collegegeld staat letterlijk in de wet. Dat kan Zijlstra niet zomaar ongedaan maken. Hij voorziet daarnaast een administratieve chaos, als de boete alsnog van tafel gaat: er zijn studenten die de boete al betaald hebben.

Oplossing

Terwijl de campagnes op volle toeren draaien, komen vandaag enkele partijen bij elkaar in de fractiekamer van de PvdA, bevestigt een woordvoerder: GroenLinks, CDA, SP, D66, PvdA en zelfs Zijlstra’s eigen VVD zijn erbij. Ze willen een oplossing voor dit politieke probleem verzinnen. Het is alleen de vraag of ze eruit komen, want ze willen allemaal iets anders.

De PvdA, VVD, GroenLinks en D66 bepleiten een leenstelsel, waarmee studenten duizenden euro’s aan basisbeurs zullen verliezen. Maar worden de partijen het op stel en sprong eens over de voorwaarden? Wat de één een sociaal stelsel noemt, vindt geen genade in de ogen van een ander. En CDA en SP willen helemaal geen leenstelsel.

GroenLinks-kamerlid Tofik Dibi heeft intussen een spoedwet voorbereid, meldt De Telegraaf. Hij zegt ook een financiële oplossing te hebben bedacht om het gat op de OCW-begroting te dekken dat ontstaat als de langstudeerboete wordt afgeschaft. [BB/HOP]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Donderdag debat over langstudeerboete 20-08-2012

Snel intrekken langstudeerboete 'uitgesloten' 20-08-2012