Student Bedrijfseconomie wint iPad

Geen ranking

De OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) onderzoekt de mogelijkheden om studieresultaten internationaal te vergelijken. Docent Jan Straver van de Academie voor Financieel Management is namens Avans projectleider: ‘Het gaat niet om een internationale ranking, maar om het waarborgen van kwaliteit. Studenten gaan tegenwoordig na hun studie vaker in het buitenland werken en dan wil je wel dat je diploma evenveel waard is als in Nederland.’

AHELO

Na een kleinschalige pilot in 2011 besloot de OESO de toets dit jaar af te nemen in onder meer Nederland, Finland, Brazilië, Egypte, Zuid-Korea en Australië. Per land nemen studenten van vijf tot tien verschillende onderwijsinstellingen deel.

‘In Nederland wordt het economische domein onderzocht’, legt projectleider Straver uit. ‘Deelnemende instellingen zijn bijvoorbeeld Avans, de Hogeschool Utrecht, de Hogeschool en Universiteit van Amsterdam’. In mei kregen zo’n driehonderd Avansstudenten de zogeheten AHELO-toets (Assessment of Higher Education Learning Outcomes) voorgeschoteld.

Gelukkige winnaar

Om de studenten wat extra te stimuleren om deel te nemen aan het onderzoek, werd er pér instelling een iPad uitgereikt, die door loting aan een willekeurige student werd toegekend. Afstudeerder Bedrijfseconomie Eline Verwielen bleek afgelopen vrijdag in Den Bosch de gelukkige student op Avans.

Nu is het afwachten welke conclusies uit de onderzoeksresultaten getrokken kunnen worden. In oktober komen de uitkomsten naar buiten. Straver: ‘Mocht de OESO straks adviseren dat een wereldwijde AHELO-toets nuttig of zelfs nodig is, dan duurt het nog zeker tot 2015 voordat die ingevoerd wordt. Dat moet eerst nog langs alle onderwijsministeries van de landen.’ [LJ]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Avans maakt wereldwijde economietoets 23-05-2012