Avansrobot in finale RobotMatch

Hulp bij autisme

RobotMatch daagt studenten uit een robot te ontwikkelen die als student-assistent in het onderwijs gaat functioneren. Studenten van Avans hebben een robot ontwikkelt die autistische studenten moet gaan ondersteunen.

Eerder berichtten we al over de robot. Toen was te lezen hoe de robot precies werkt. De functies ervan zijn gericht op autisten die moeite hebben met het aanbrengen van structuur in hun leven, zei één van de ontwikkelaars, Roy Groen.

‘Op de robot kunnen taken worden bijgehouden, wat handig is voor autistische studenten die moeite hebben met het aanbrengen van structuur. Omdat er een touchscreen op de robot zit, kan er bijvoorbeeld een applicatie gemaakt worden waarbij je een tijd kunt hangen aan verschillende taken en die vervolgens in een rooster kunt slepen.’

Voor de ontwikkeling van de robot is gekozen voor een multidisciplinaire inbreng van expertise. Avansstudenten, -docenten, een lector en externen werkten gezamenlijk aan het project. De vier deelnemende academies zijn Academie voor Technologie en Management, Academy of Media & User Experience, Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost en Academie voor Sociale Studies Breda.

De finale

Tijdens het evenement, dat op 11 september plaatsvindt, staat het team van Avans in de finale. Ze zullen het opnemen tegen de Hogeschool van Utrecht. Het winnende team ontvangt €2.500.

Je kunt je voor het evenement opgeven via de facebookpagina . Meer informatie vindt je op  www.robotmatch2012.wordpress.com [LvdA]