Beatrix opent tentoonstelling op Avans

Verschillende werken van oud-studenten van AKV|St.Joost zijn te bewonderen, niet alleen tijdens de jubileumweek maar tot 18 november, in het voormalig Stedelijk Museum in Den Bosch.

Point de Vue
De tentoonstelling presenteert werken van kunstenaars, musea en particuliere collecties. Allemaal gecreëerd door oud-kunststudenten van AKV|St. Joost. Bekende en minder bekende kunstenaars krijgen een plaats in de tentoonstelling. Onder andere werk van Paul Segers, Helmut Smits en Arjan van Arendonk is te zien.

Er wordt ook een dynamische wand gecreëerd waarop digitale werken worden getoond. Daarnaast kun je in het museale gebouw een historisch overzicht van de academie bekijken.

'Académie Impériale et Royale de Peinture, Sculpture et Architecture' werd 200 jaar geleden opgericht na een bezoek van Napoleon aan Den Bosch. De eerste voorloper van AKV|St.Joost was een feit. De kunstacademie en Avans staan dit jaar uitgebreid stil bij deze geschiedenis; vooral tijdens de jubileumweek (1 tot en met 5 oktober).

André Kuipers
Onderdeel daarvan is Rent a Talent: studenten, docenten en medewerkers van Avans zetten zich in voor het goede doel. Daarnaast reikt Avans een ere-lectoraat uit aan Rudi Fuchs en wordt er een grote conferentie georganiseerd op de drie locaties met workshops en lezingen.

Ook zijn er bijzondere gastsprekers uitgenodigd. Astronaut André Kuipers geeft bijvoorbeeld op 3 oktober één van zijn eerste openbare lezingen op Avans.

Op de website van Avans200 vind je meer informatie en het programma van de jubileumweek. [SD]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Andre Kuipers gastspreker op Avans 27-08-2012

Ferry Corsten en Waylon op Avansfestival 11-06-2012