Eerstejaars prullen met Lego

Vondelpark

Dat enkele studenten met kleine oogjes aan de legorobots zitten te priegelen mag niet echt verwonderlijk heten. Een dag eerder stond het minst educatieve onderdeel op het programma: de Scavengerhunt. Het is een tocht door de binnenstad van Den Bosch die bol staat van de lollige opdrachten. ‘Je moest iemand bijvoorbeeld de weg vragen naar het Vondelpark’, vertelt Davy Verhoeven. Een kleine groep sloot zich daarna tot in de late uurtjes aan bij studenten Sociale Studies die bezig waren met een kroegentocht.

Maar de volgende dag is iedereen present om te knutselen. Dat ‘knutselen’ gaat overigens wel een stukje verder dan het huis-tuin-en-keuken-lego’en dat de meeste studenten vroeger hebben gedaan. De route die de robot straks aflegt, moet namelijk worden voorgeprogrammeerd. ‘Ik hou meer van het programmeren van software’, lacht Davy. ‘Ik heb vroeger ook niet veel met Lego gespeeld. Maar ach ja, het ziet er wel mooi uit.’

Originaliteitsprijs

De bouwsels betreden tijdens het eindspel één voor één de arena. Verdeeld over de bak staan ringen, die de robots moeten ‘binnenhengelen’. Wie met de meeste ringen terugkeert naar het beginpunt wint deze opdracht. De robot van Davy en zijn mannen mag er dan gelikt uitzien, hij weet geen enkele ring te bemachtigen. Het eerste voertuig dat flinke punten scoort, komt uit handen komt van een van de vijf meisjes in deze jaargang.

De meeste indruk maakt de groep van Gerco Gijken. Hun bolide mist de eerste ring op een haar na om vervolgens op de achterwielen kris kras door de arena te sjezen. ‘We waren serieus begonnen, maar tijdens het testen mislukte er nogal wat’, aldus Gerco. ‘Omdat we te weinig tijd hadden om het te fixen, hebben we besloten om de robot een wheely te laten maken. Dus we hopen op de originaliteitsprijs.’ [CT]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Twitteren tijdens introductie 29-08-2012

Vrijwilligerswerk en bootcamp tijdens intro 28-08-2012