Talent en traditie op AKV|St. Joost

Op woensdag is de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Den Bosch gastheer van het Nationaal Symposium Kunstonderwijs. Tijdens dit congres wordt gesproken over de toekomst van het kunstonderwijs in Nederland en worden de bestaande beroeps- en opleidingsprofielen heroverwogen. De thema’s onderzoek en ondernemerschap staan op deze dag centraal.

Onder de 30

Tegelijk met de Avans200-tentoonstelling Point de Vue is op de academie de expositie BYTS te zien. BYTS staat voor Bosch Young Talent Show . Jaarlijks worden hiervoor jonge talenten geselecteerd: oud-studenten van de kunstacademie onder de 30. Dit jaar zijn dat Janna Banning, Harmony Hendrickx, Emma van der Put, Stefany Karghoti, Vincent Dams, Tim Hoefnagels en Marina Višić.

BYTS is te zien in het academiegebouw aan de Onderwijsboulevard vanaf aanstaande woensdag tot en met zondag 18 november 2012. De openingstijden zijn dinsdag tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur. De toegang is gratis.

Spanningsveld

Elk jaar houdt AKV|St. Joost een Studium Generale. Op donderdag 4 oktober wordt ingegaan op zin en onzin, nut en nadeel van geschiedenis en traditie voor hedendaagse kunstenaars en vormgevers. Is traditie een last die moet worden afgeschud om tot ware vernieuwing te komen? Zijn traditie en vernieuwing elkaars tegengestelde of versterken ze elkaar?

Gastsprekers tijdens deze dag zijn onder andere lector Flip Bool, oud-student Floris Kaayk, kunstcriticus Anna Tilroe en filosoof Maarten Doorman. De sprekers vertellen hoe zij zich staande houden tussen traditie en vernieuwing of belichten dit spanningsveld vanuit de theorie. Het Studium Generale duurt van 10.00 tot 17.00 uur. [LJ]

Meer over Point de Vue en een interview met kunstdirecteur Femke den Boer over het kunstonderwijs, lees je in Punt01 . Nu in de bakken!