Langstudeerboete van de baan

Zo valt te lezen op onder andere nu.nl

PvdA-leider Samsom en VVD-voorman Rutte presenteerden vandaag tijdens een speciale persconferentie hun alternatieve plannen voor de begroting van 2013. Hierin geven zij aan dat onder andere de langstudeerboete van de baan is.

De langstudeermaatregel werd op 1 september ingevoerd. De maatregel gold voor studenten die meer dan een jaar vertraging hebben opgelopen tijdens hun bachelor- of masterstudie. Zij moesten een boete van 3.036 euro bovenop het jaarlijks collegegeld betalen.

De reeds geïnde boetes worden zo snel mogelijk terugbetaald aan studenten. 'Dat wordt nog best ingewikkeld', aldus Samsom. 'Want sommige acceptgiro's zijn de deur al uit.' De partijen houden rekening met de uitvoeringskosten, voegde hij eraan toe.

Het terugbetalen van de langstudeerboete kost ongeveer 250 miljoen euro. Deze maatregel wordt – net als enkele andere – betaald uit onder meer een bezuiniging op het ‘vitaliteitssparen’ voor oudere werknemers en een hoger btw-tarief voor verzekeringspremies.

Leenstelsel

Door de afschaffing van de maatregel zou er 370 miljoen euro minder naar de schatkist gaan. VVD en PvdA zijn beide voorstander van het vervangen van de huidige studiefinanciering door een sociaal leenstelsel. Dat kost studenten ongeveer 13.000 euro. Over dit leenstelsel spraken de twee partijleiders zojuist niet. [SD, BB/HOP]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

PvdA en VVD: langstudeerboete afschaffen 01-10-2012

VVD en PvdA voor afschaffen basisbeurs 13-09-2012