Overleggen tijdens SPH-tentamen

De Bredase SPH-studenten zaten om 09.30 uur klaar om het tentamen Vaardigheden – Groepsdynamica te maken. Voor dit tentamen moesten zij aan de hand van filmfragmenten vragen beantwoorden.

Maar de technologie werkte niet mee: ‘De apparatuur deed het niet naar behoren. Er moesten verschillende Avansmedewerkers te hulp schieten. Hierdoor kon het tentamen pas om 10.00 uur van start gaan’, zegt Iris, een van de gedupeerde studenten.

Ondertussen waren de toetsvragen al aan de studenten uitgedeeld. Iris: ‘We wisten uit welke film de fragmenten kwamen, dus we hebben zeker 20 minuten met elkaar kunnen overleggen over de mogelijke antwoorden.’

Protest

‘Toen de docenten dit in de gaten kregen, deelden ze mee dat hier bij het nakijken rekening mee wordt gehouden.’ Waarop een aantal studenten protesteerden en een discussie ontstond. Ook naderhand verschenen verschillende klachten op Twitter.

Iris diende ook een officiële klacht in: ‘Mijn klasgenoten zijn het met mij eens dat dit niet kan en mag gebeuren. De school had dit tentamen beter kunnen organiseren.'

Normering

Ze verwacht dat er serieus naar gekeken wordt. ‘Zodat zulke fouten in de toekomst niet nog eens gemaakt kunnen worden. Verder denk ik dat er wellicht iets aan de normering gedaan zal worden’, zegt de SPH-student.

De examencommissie van de Academie voor Sociale Studies Breda bevestigt dat er verschillende klachten zijn ingediend. Maar zij wil ‘hangende het onderzoek geen verdere mededelingen doen.’ [SD]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Tentamen Bouwkunde uitgesteld 19-10-2012

Tentamen MWD moet opnieuw 18-10-2012