Afschaffen ov-kaart kost vooral hbo’er geld

Hoeveel kilometers studenten reizen met hun ov-kaart wordt eens in de drie jaar onderzocht. In 2009/2010 legden wo’ers gemiddeld 4.750 kilometer af in hun vrij-reizen-periode, hbo’ers ongeveer zevenduizend en mbo’ers boven de achttien jaar vijfduizend kilometer. Dat blijkt uit antwoorden die onderwijsminister Jet Bussemaker gaf op Kamervragen over de OCW-begroting voor 2013.

Reizen tussen huis en school

Studenten reizen ongeveer 60 procent van de gratis kilometers tussen huis en collegezaal. 10 procent van de reizen gaat naar bijvoorbeeld de stage of de bibliotheek. De overgebleven 30 procent gaat op aan reisjes die niets met onderwijs te maken hebben.

Het kabinet heeft afgesproken de ov-studentenkaart per 2015 om te zetten in een kortingskaart waar ook mbo’ers onder de achttien gebruik van mogen maken. Deze bezuiniging staat dus niet in de begroting voor komend jaar. Toch verwees minister Bussemaker in haar antwoord al naar de maatregel: ‘Bij een bewuste studiekeuze hoort rekening houden met de afstand tussen woon- en studieadres.’ [PV/HOP]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Bussemaker: 'Ga dichter bij je opleiding wonen' 07-11-2012