De wereld van tienermeisjes op YouTube

Happynudge

De oud-student van AKV|St. Joost dook voor haar afstuderen in de online wereld van tienermeisjes op YouTube. Dat leidde uiteindelijk tot de korte film Een meisje, jij weet zelf. In de documentaire volgt Eef Hilgers Maria, op YouTube bekend als Happynudge. Het videokanaal is voor haar een tweede wereld waarbinnen ze met andere meisjes communiceert in een eigen ‘taal’ van Q&A’s, shoplogs, videoclips en vlogs.

Maria besteedt ongeveer twee uur per dag op YouTube en uploadt gemiddeld drie filmpjes per week. Op YouTube leert ze haar twee beste vriendinnen kennen, Lisa en Lenette, oftewel Fabulies en Lenette12345. Wanneer Maria naar een ‘YouTube Gathering’ gaat, ontmoet ze eindelijk iedereen in het echt. Maar is haar online wereld wel wat ze ervan gedacht had?

Doel van de film is de kijker een frisse blik te geven op de online wereld van jonge tienermeisjes, zonder (voor)oordelen. Voor het project maakte de oud-kunststudent zelf een YouTube-kanaal aan, dook zo in de online community van haar doelgroep en legde een database van 700 filmpjes aan.

Awards

De film van Hilgers duurt twintig minuten en is op het festival te zien op de IDFA Junior Dag, op zondag 25 november. Ook draait hij mee in het Kids & Docs-programma. Hierin worden elk jaar de beste internationale documentaires voor jongeren vertoond.

Een meisje, jij weet zelf kan op het IDFA niks winnen, maar de film is al een paar keer bekroond. Hilgers ontving de Tent Academy Award 2012, voor de beste afstudeerfilm van een kunstacademie. Ook kreeg ze nominaties voor de Youngblood Award (beste afstudeerproject op een kunstacademie) en de Dioraphte Award (meest uitzonderlijke film of crewlid).

Lichting 2012

De laatste lichting filmmakers van AKV|St. Joost doet het goed op de filmfestivals. In september werden er ook al twee Bredase afstudeerfilms vertoond en bekroond op het Nederlands Film Festival in Utrecht, namelijk Rue des Invalides van Mari Sanders en De zoon & de vreemdeling van Thomas Vroege. [LJ]