Een snor voor het goede doel

Voor de tweede keer in korte tijd laten enkele mannen op Avans hun gezichtshaar weelderig groeien. Dit keer heeft de actie een nobel uitganspunt. Deelnemers worden namelijk gesponsord om hun baard of snor een maandje niet af te scheren. De opbrengst komt ten goede aan onderzoek naar prostaatkanker.

Australië

Het concept movember (lees: moustache in november)  waaide in 2011 over uit Australië. Vorig jaar haalden 3.500 Nederlanders een bedrag van 320.000 euro met het laten groeien van een snor. Dit jaar is het aantal deelnemers overtroffen. In navolging van oud-Avansstudent Kluun doen 3.700 mannen mee aan actie, wereldwijd krijgen we er de komende maand 430.000 snordragers bij.

Tachtig euro

Meedoen gebeurt veelal in teams. Zo hebben de studenten Bouwmanagement en Vastgoed Rick Hultermans en Bart Hermans met hun team Baardos Locos inmiddels 20 euro binnengeharkt. Het Bredase team Animols, met in de gelederen Avansstudenten Tim en Rick van Schijndel en Informaticadocent Lex van Poppel, staat zelfs al op 80 euro.

Ook individueel kweken de Avansmannen massaal een snor. Zo doet Pabostudent Jordy Pfrommer net als vorig jaar mee, heeft Technische Bedrijfskunde in Farzad Faridani zijn afvaardiging en is Advanced Business Creation actief in de persoon van Aaron Spijkers. Ook docenten laten tijdens movember van zich horen. Mischa van der Geld en Bert Bambach van de opleiding Integrale Veiligheid in Den Bosch laten naar verluidt hun gezichtshaar groeien.

Eindresultaat

Wekelijks houden de deelnemers online de status bij van hun snor. Eind november is het eindresultaat van de actie op Punt te bewonderen en is te zien hoe de kale bovenlip in dertig dagen begroeid raakte. [CT]