SP onderzoekt studentenhuisvesting Breda

Verloedering

Veel woningen in de wijken doen dienst al studentenhuis en de SP wil erachter komen hoe de woningen precies worden gebruikt. De wijkbewoners vrezen dat de waarde van hun huis daalt omdat studenten de huizen niet goed onderhouden.

Henny Kamp, die in de wijk Doornbos woont, is helemaal klaar met de studenten. In BN de Stem geeft hij een reactie op de huidige situatie:  ‘De woningen hier zijn prima geschikt als starterswoning. Maar als ze zien hoe de straat verkommert, dan haken die starters af. Nu krijg je huisjesmelkers. Die trekken zich van niemand iets aan.’

Eerder werd er al door de gemeente ingegrepen bij studentenwoningen in Tuinzigt, omdat er sprake is van veel illegale kamerbewoning. Ook zouden de studenten voor veel overlast en onrust zorgen.

Kamernood

De vraag naar meer studentenwoningen in Breda is groot. De gemeente heeft al plannen klaarliggen voor de bouw van nieuwe studentenflats. Die moeten in 2014 klaar zijn. De eerdergenoemde wijken moeten daarbij vermeden worden, zodat daar niet nog meer studenten naartoe gaan.

Verwacht wordt dat het merendeel van de woningen gebouwd wordt bij de Tramsingel.

De SP wil met het onderzoek de gemeente een stap voor zijn en hoopt dat er dit jaar nog een evaluatie komt van de huidige situatie. [LvdA]

Zie ook eerder verschenen artikelen:

Bredanaars protesteren tegen studenten 12-07-2012