Toestemming fusie Twents hbo

De zelfstandige pabo Edith Stein werkt al zes jaar samen met Saxion in de ‘Twente School of Education’. Begin dit jaar concludeerde een gezamenlijke werkgroep dat de beide instellingen beter kunnen fuseren.

Onderwijsaanbod in gevaar

Voormalig staatssecretaris Zijlstra gaf op de valreep zijn goedkeuring aan dat voorstel omdat het onderwijsaanbod in de regio Twente zonder fusie in gevaar komt. Het kleine Edith Stein zou de komende jaren niet zelfstandig kunnen blijven bestaan. De bestuurlijke fusie is op 1 januari 2013 een feit, de instellingsfusie per 1 september.

Tot 1983 telde Nederland 375 zelfstandige hts’en, heao’s, academies en conservatoria. Na een door de overheid geïnitieerde fusiegolf waren er in 1987 een kleine negentig hogescholen over. Na nog wat fusies en overnames daalde dit aantal in 2006 naar 44. Als ook Edith Stein haar zelfstandigheid verliest zijn er in 2013 nog maar veertig hogescholen.

Defuseren

Overigens kan dit aantal weer op 41 uitkomen. In september werd bekend dat voor het eerst in decennia een hogeschool plannen heeft om te defuseren. De Rotterdamse pabo Thomas More wil zich losmaken van de Hogeschool Leiden om verder te gaan als zelfstandige instelling. Of dit in 2013 lukt, is nog onduidelijk. [PV/HOP]