Ondernemersspecial 2012/2013

‘In Europa draaien twee kolencentrales om alle deurbellen van stroom te voorzien’

Bedrijf: DeVention

Product: Solar Bell

Wie: Alexander Nijdam (Technische Bedrijfskunde) en Bas van den Berg (Elektrotechniek).

Deze Bossche studenten bedachten de Solar Bell. De naam zegt het al: een bel die op zonne-energie werkt en de energie opslaat in een accu. 'We willen mensen vooral bewust maken van het nutteloos verspillen van energie en dus geld.’ Lees hier meer over de Solar Bell en het bedrijf van de studenten: DeVention.

‘Steeds meer jongen met autisme krijgen de kans om te gaan studeren’

Bedrijf: SoSupport

Product:
Begeleiding voor studenten met autisme.

Wie:
Oud-studenten van de Academie voor Sociale Studies in Breda Roos-Maris, Patricia Maasland en Samantha Kleinedorst.

Deze afgestudeerde studenten ontwikkelden tijdens de minor GGZ Agoog een begeleidingstraject voor autistische studenten. Een groep die steeds groter wordt vanwege een soepelere overgang naar het hbo. Een gat in de markt dus volgens de studenten. Lees hier meer over SoSupport.

‘Heeft een café wel Twitter nodig?’

Bedrijf: Marketing Original

Product: Marketingdiensten voor het midden- en kleinbedrijf en de iets grotere bedrijven, het mkb+.

Wie: Jeroen Meertens, deeltijdstudent Bedrijfskunde

Meertens is gestopt met zijn voltijdsopleiding omdat zijn eigen bedrijf lonkte. De deeltijdstudent denkt voor een langere periode met zijn klanten mee over strategie, conceptontwikkeling en webactiviteiten. Ook voor de uitvoering van de plannen kunnen de bedrijven bij hem terecht. Lees hier meer over Marketing Original.

‘Dat hele ondernemen van mij is een grote grap’

Bedrijf: Leroy's Heads

Product: Baardmuts, een soort bivakmuts waarbij het lijkt alsof je een baard draagt.

Wie: Leroy Meijer, student Technische Informatica in Breda

Voor wie vreest voor een winterse carnaval heeft Leroy Meijer de ideale oplossing: de baardmuts. De student Technische Informatica in Breda ontdekte de originele gezichtsmuts in Amerika en startte er met succes een webwinkel in. Desondanks beschouwt hij zijn handel als 'luxe bijbaantje': 'Dat is niet echt de goede ondernemingsgeest, dat besef ik ook wel.’ Lees hier meer over zijn populaire baardmutsen.

‘Ik wilde altijd al bepalen welke muziek er gedraaid werd’

Bedrijf:  Clownsville

Product:  Platenlabel, boekingskantoor, organisator, blog en dj in de breakbeatscene.

Wie: Maarten van Kroonenburg, derdejaarsstudent Small Business en Retail Management.

Maarten Kroonenburg is net een jaar bezig met Clownsville. Begonnen als een blog over de muziekstijl breakbeat, is de naam Clownsville in dat jaar uitgegroeid naar een platenlabel en boekingskantoor. Vooral de laatste tak van het bedrijf levert de derdejaarsstudent genoeg geld op om er van te leven. Vanwege de drukke werkzaamheden heeft Maarten stage gelopen binnen zijn eigen bedrijf. Lees hier meer over Clownsville.

‘Ik blufte dat ze de box zonder mijn toestemming niet mochten verkopen'

Bedrijf: Kellar

Product: Towbox, een bagagebox voor op de trekhaak.

Wie: Martijn Verhoeven oud-student Technische Bedrijfskunde in Den Bosch.

De Towbox bedacht Martijn Verhoeven al tijdens zijn studie Technische Bedrijfskunde op Avans in Den Bosch. Samen met zijn medestudenten stond hij dankzij het ontwerp zelfs in de finale van YouBC, een televisieprogramma van Omroep Brabant over studentenbedrijven. Het duurde vervolgens nog drie jaar voordat hij geld kon verdienen aan het opbergsysteem voor op de trekhaak. Lees er hier meer over.

‘Ik ben goedkoper en laagdrempeliger dan een advocaat’

Bedrijf: Saou Juridische Diensten

Product: Juridisch advies voor iedereen.

Wie: Lela Saou, vierdejaarsstudent HBO-Rechten.

Lela Saou runt in Tilburg een soort éénpersoons-juridisch loket. Zij geeft laagdrempelig en betaalbaar juridisch advies aan iedereen die dat nodig heeft. Een vraagstuk kan gaan over sociale zekerheid, maar ook over strafrecht. Lees er hier meer over.