Bredase verkiezing voor beste studentenhuis

Veel Bredase woningen in de wijken Doornbos, Linie en Brabantpark doen dienst al studentenhuis. Het onderwerp keert dan ook regelmatig terug tijdens vergaderingen van de wijkraad Brabantpark.

Beeldvorming

'We hebben geconcludeerd dat er ook bewoners van de wijk zijn die er soms wellicht een ander levensritme erop na houden. Maar om ze dan meteen als ongenode gasten weg te zetten, dat is niet nodig', legt voorzitter Roger Jongen uit aan BredaVandaag. 'Er zijn ook studentenhuizen en verhuurders die goed bezig zijn.' Dus wil de wijkraad iets doen aan de beeldvorming.

{mosimage}Verkiezing

Zo ontstond het idee voor een verkiezing voor het beste studentenhuis van de wijk: 'We denken dat je in elk geval moet kijken hoe studenten zich in de wijk manifesteren. Nemen ze deel aan het sociale leven, houden ze rekening met de buurt, bijvoorbeeld met het stallen van hun fietsen. Denken ze mee. Dat soort aspecten moet je zeker waarderen.'

De verkiezing staat gepland voor na de zomervakantie, het plan is eigenlijk net ontstaan. De wijkraad wil samen met Avans en NHTV kijken hoe deze kan plaatsvinden. 'Het is de bedoeling dat andere wijken of wijkraden de verkiezing daarna eveneens kunnen uitvoeren. We willen dit namelijk niet voor ons zelf houden', aldus Jongen.

Nieuwe studentenflats

De gemeente heeft ondertussen plannen klaarliggen voor de bouw van nieuwe studentenflats. Die moeten in 2014 klaar zijn. De Bredase wijken Tuinzigt, Linie, Doornbos, Belcrum, Brabantpark, Haagpoort en Geeren-Noord en Zuid krijgen een aparte status als het gaat om de huisvesting van studenten.

Actie tegen studentenstroom

Dat is omdat de bewoners in verhouding al veel te maken hebben met studenten. Bewoners van de wijk Doornbos bijvoorbeeld zijn de toestroom van studenten in hun wijk behoorlijk beu en kwamen hiertegen in actie.

Actievoerder Henny Kemp zei hierover eerder in BN DeStem: ‘De woningen hier zijn prima geschikt als starterswoning. Maar als ze zien hoe de straat verkommert, dan haken die starters af. Nu krijg je huisjesmelkers. Die trekken zich van niemand iets aan.’ [SD]

Hier vind je het Actieplan studentenhuisvesting 2011 – 2014 van de gemeente Breda.