Jacht op huisjesmelkers geopend

{mosimage}Huisjesmelkers die studentenhuizen verhuren inclusief ratten en ander ongedierte, voelen de hete adem van de gemeente binnenkort in hun nek. Ook komt het niet zelden voor dat in een driekamerappartement tien arbeidsmigranten worden gepropt, die allemaal per bed hoge huren moeten betalen. Maar deze wanpraktijken van verhuurders worden binnenkort afgestraft.

Algeheel verhuurverbod

VVD-minister Stef Blok (VVD) wil ze harder gaan aanpakken door de Woningwet aan te scherpen. Als eigenaren na één waarschuwing niet in actie komen, krijgen ze een boete die op kan lopen tot 19.500 euro. Uiteindelijk kan de gemeente zelfs een algeheel verhuurverbod opleggen en de verhuurder dwingen zijn pand af te staan aan bijvoorbeeld een woningcorporatie.

De huidige maatregelen zijn volgens de gemeenten te beperkt.  Ze leiden tot omslachtige en juridische procedures en aangepakte huisjesmelkers duiken vaak weer ergens anders op. Gemeenten hadden gevraagd om in één klap een verhuurverbod op te leggen voor alle panden van een malafide verhuurder. Blok wil niet zo ver gaan, zo'n maatregel zou volgens juristen al snel in botsing komen met het Europees recht.

Intimidaties en bedreigingen

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) krijgt volgens voorzitter Kai Heijneman vooral klachten over slecht onderhouden studentenhuizen, te hoge huurprijzen en zelfs over intimidaties of bedreigingen.

Een verhuurverbod is volgens de LSVb een prima maatregel maar de bond vraagt zich af wat er met de studenten gebeurt die in een onverhuurbaar verklaard pand wonen. ‘Het mag nooit zo zijn dat studenten nog meer de dupe worden van de huisjesmelker. Zij mogen dus niet op straat komen te staan’, vindt Heijneman. De LSVb wil dat huurders wettelijk beschermd worden; studenten moeten in het huis kunnen blijven wonen of een vervangende kamer krijgen.

{mosimage}1 juli 2014

Minister Blok legt zijn plannen vanaf vandaag voor aan een aantal organisaties, waaronder de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de koepelorganisatie van de twaalf provincies. Hij wil de wetswijziging voor de zomer aan de Tweede Kamer voorleggen. De wijziging moet dan per 1 juli 2014 ingaan.

We zijn benieuwd hoe embarmelijk de omstandigheden zijn in studentenhuizen van Avansstudenten. Reageer daarom op onze nieuwe poll: Hoe schoon is jouw (studenten)huis? [SD]