Sociale media tijdens colleges niet verbieden

{mosimage}Gepiep

Een collegezaal vol gepiep, oplichtende schermpjes en gefocuste (of afgeleide?) studenten. Volgens de twee docenten van Bedrijfskunde MER in Den Bosch ziet een lesomgeving op het hbo er zo uit. ‘Docenten ergeren zich hieraan en kunnen het gebruik van smartphones en laptops soms zelfs verbieden. Maar waarom niet de gadgets en software die studenten toch al graag gebruiken, inzetten voor een nuttig doel?’

Ten Ham en Essink-Matzinger maken in hun lessen zelf regelmatig gebruik van sociale media. Het boekje Sociale media in het hoger onderwijs. Samen slim probeert antwoord te geven op vragen als: hoe bereik je als docent de leerdoelen die je wil en moet bereiken?

Stappenplan

In het boekje geven Ten Ham en Essink-Matzinger een overzicht van wat sociale media nu precies zijn en wat de huidige stand van zaken is in het hbo. Ze bieden een stappenplan voor docenten die sociale media willen integreren in hun lessen en geven allerlei praktische voorbeelden van werkvormen hiervoor.

Het boekje Sociale media in het hoger onderwijs. Samen slim telt 108 pagina’s en is voor 17,50 euro te bestellen, onder andere via de website van de uitgeverij. [LJ]

Wat vind jij moeten docenten het gebruik van smartphones tijdens colleges verbieden? Geef je mening in de poll .