Hbo’ers worden steeds trager

{mosimage}Het lukt opleidingen maar niet om hbo-studenten binnen vier jaar een diploma te laten halen. Slechts eenderde van de hbo’ers haalt binnen de vastgestelde tijd zijn bachelor. Dat blijkt uit het Onderwijsverslag 2011/2012

Een op de drie
De onderwijsinspectie vindt het grote verschil tussen instellingen opvallend. Bij de minst renderende hogeschool – de inspectie noemt geen namen – haalt slechts een op de drie studenten op tijd een diploma, terwijl de ‘snelste’ hogeschool driekwart van de studenten binnen vier jaar door de opleiding loodst.

Duizenden studenten lopen vertraging op of studeren helemaal niet af. Hbo’ers worden steeds langzamer terwijl wo-studenten steeds iets sneller gaan studeren, bleek ook al uit CBS-cijfers; na vijf jaar heeft slechts de helft van hen een diploma op zak en is bijna een kwart afgehaakt.

Mannen doen het in het hbo nog altijd slechter dan vrouwen. Na vijf jaar studeren is maar 42 procent over de eindstreep, tegen 58 procent van de vrouwen. Maar ook bij vrouwen kalft het studiesucces langzaam af.

Complimenten
Ondanks aanhoudende zorg over de hoge uitval, deelt de inspectie ook complimenten uit: de onderwijskwaliteit is over het algemeen goed, hogescholen en universiteiten zijn ook voor lagere inkomensgroepen toegankelijk, de studenttevredenheid blijft stijgen en de kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek is ‘onverminderd hoog’. [SD]

Zie ook het eerder verschenen bericht:
Weer minder studiesucces hbo'ers 04-04-2013