Miljoenen aan ov-boetes voor studenten

97 euro

{mosimage}Studenten die geen recht meer hebben op een ov-abonnement en vergeten om hun kaart op tijd af te melden, krijgen van DUO een boete van 97 euro per veertien dagen.

Het inleveren van hun gratis reisrecht zorgt voor de nodige verwarring. Veel studenten denken dat met het stopzetten van de studiefinanciering bij DUO ook de ov-kaart geblokkeerd is, terwijl ze naar een oplaadpunt moeten om dat te regelen.

Communicatie

Minstens zesduizend studenten waren daar te laat mee en kregen dit jaar een boete, blijkt uit cijfers die de website mijnstudentenleven.nl opvroeg bij DUO. Dat zou de dienst zes ton per halve maand opleveren.

Studentenorganisaties worden naar eigen zeggen overspoeld met klachten over de boetes en willen al langer dat DUO de communicatie verbetert. PvdA-Kamerlid Mohammed Mohandis maakt zich nu ook zorgen. Hij wil van de minister weten hoe zij de communicatie over het stopzetten van de ov-jaarkaart denkt te verbeteren.

Verbaasd over verwarring

DUO-voorlichter Daniël Blok zei eerder al verbaasd te zijn over de verwarring. ‘Alle studenten om wie het gaat, ontvangen een brief waarin staat wanneer en hoe zij hun reisproduct stop moeten zetten.’ Bij een oplaadpunt dus. [PV/HOP]