Niveau-eis vreemde taal losgelaten

MJB

Het streven staat verwoord in het Meerjarenbeleidsplan (MJB) van Avans: iedere student moet bij zijn afstuderen op Avans minimaal één vreemde taal op minimaal B2-niveau beheersen (schrijven, lezen, spreken, enzovoort). Veel opleidingen kiezen ervoor om de Engelse taal aan de student mee te geven.

{mosimage}Wat is B2-niveau? Ter vergelijking: B1 is het niveau dat iemand aan het einde van de havo heeft. Een universitaire studie Engels leidt op tot het hoogste niveau, C2. Dat is het dichtste bij dat een niet-native speaker bij de taal kan komen. Daartussenin zit nog C1. Iemand die begint met de taal leren, start helemaal onderaan bij niveau A1.

Zorgen

In dit artikel van 3 april uit Jannie den Engelsman, vakdocent Engels bij de Academie voor Management en Bestuur in Den Bosch, haar zorgen over de haalbaarheid van het B2-niveau Engels voor hbo-studenten. Zeker de mensen met dyslexie of een slecht taalgevoel gaan dat niet of met moeite redden. En dan zijn er ook veel meer lesuren nodig, volgens Den Engelsman.

De zorgen van Den Engelsman lijken nu niet meer nodig. Al eerder berichtte Punt over het bijstellen van de MJB-plannen: van de 39 indicatoren die ooit zijn bedacht, zijn er nog maar zeven over die écht gehaald moeten worden. De tweede taal-eis is één van de indicatoren die nu is losgelaten. De B2-eis voor alle studenten op Avans is geen verplichting meer, maar het blijft wel een streven. Academies mogen voortaan zelf bepalen welk niveau haalbaar en gepast is voor de beroepsgroep. [LJ]